Interviu cu Raluca Jacono, trainer FamilyLab in Romania


Exista oameni ce apar in viata noastra si care au puterea de a muta muntii, acesti munti reprezentand conceptii invechite, idei preconcepute, traditii impamantenite despre care nu credeam ca se pot schimba sau ca are sens sa fie schimbate. Un astfel de om este Raluca Jacono.

In cautarile mele pe blogurile mamicesti un nume imi atragea atentia la un moment dat prin comentariile elaborate si pertinente. Astfel am ajuns la aceasta mamica pe care apoi am descoperit-o ca fiind un profesionist. M-am adresat cu incredere  profesionistului in primul rand, referitor la o problema cu care ma confruntam in acel moment cu Dante. Am avut placuta surpriza sa primesc un raspuns cald, punctual, pertinent, o analiza clara a situatiei si o solutie atat de la indemana. Am cunoscut-o astfel de Raluca Jacono. De atunci, in decurs de cateva luni,  si-a facut simtita tot mai mult prezenta in mediile virtuale (bloguri, Facebook), deschizand un drum al relationarii umane cu totul nou pentru tara noastra.

Munca ei nu s-a oprit insa aici, contactul uman fiind acela care iti da masura lucrului cu adevarat, iti arata rezultatul muncii depuse atunci cand este vorba de oameni. Astfel au luat nastere workshopu-rile din Timisoara, care speram sa se extinda in cat mai multe puncte din tara pentru ca tot mai multi parinti sa aiba acces la aceste informatii. Generozitatea cu care ne impartaseste cunostintele, deschiderea si rabdarea pe care le are ma fac sa o admir din tot sufletul si sa ii multumesc.

 Dar, mai multe despre Raluca si despre munca sa si a echipei sale, alaturi de mentorul sau, Jesper Juul, in Romania, puteti citi in interviul de mai jos:

 „În perioada 20-22 ianuarie, la Liceul „Iris” din Timişoara, a avut loc workshopul „Competenţa relaţională pentru profesionişti”, adresat specialiştilor din domeniul educaţiei, susţinut de Raluca Jacono, trainer Familylab Austria.
La workshop au participat profesori, psihologi, educatori, medici şi asistenţi sociali, iar după cele trei zile petrecute împreună, 30 de profesionişti din învăţământul timişorean care au participat la întruniri s-au declarat, în unanimitate, încântaţi de acestă experienţă inedită şi dornici să continue colaborarea cu Raluca Jacono, atât în plan real, cât şi în spaţiul virtual până la viitorul workshop.

Am stat de vorbă cu Raluca Jacono şi am încercat să aflu mai multe informaţii pentru familiile din Timişoara interesate de acest program condus de ea. Cu entuziasmul şi căldura caracteristice, trainerul Familylab a acceptat să ne dezvăluie:

Cine este Raluca Jacono?
Sunt născută la Arad, unde am copilărit până la vârsta de 17 ani. Am urmat apoi clasa de regie teatru „Intercultural Theater and Education” la Facultatea de Teatru din Utrecht, unde am lucrat ulterior ca regizor în teatru şi film. Mai târziu, l-am întâlnit pe Jesper Juul şi am urmat cu el formarea ca trainer FamilyLab care mi-a schimbat cursul profesional, iar până în momentul de faţă, lucrez ca trainer Familylab şi consiliez familii şi instituţii în Austria. Sunt căsătorită de 14 ani şi am două fetiţe, de 2 şi de 5 ani.

Ce este Familylab?
Familylab este o reţea internaţională, momentan reprezentată în 13 ţări, care oferă consiliere, training şi dezvoltarea competenţelor, fie în familie, fie în instituţii. Reţeaua este iniţiată şi condusă de Jesper Juul care e, totodată, şi formatorul trainerilor.

De ce se numeşte „Familylab” reţeaua?
Pentru că nu cred că părinţii s-ar putea califica în a fi părinţi mergând la cursuri, ci mai degrabă învaţă în interacţiunea de zi cu zi cu copiii şi partenerul. Dar cred că putem îmbunătăţi relaţiile cu copiii şi între adulţi şi, mai ales, să ajutăm atunci când există conflicte destructive. Pentru asta ne numim laborator, pentru că nu credem într-o metodă anume de a deveni competent relaţional ca parinte sau ca profesionist. Dar ştim multe despre ce putem face atunci când lucrurile nu merg cum ar trebui, ce putem face ca sentimentele noastre de dragoste şi afectiuneîn familie să fie totodata percepute de ceilalţi ca atare. Pentru aceasta putem oferi mult suport.

Cu ce metode lucraţi?
Metode de comunicare există cât nisip în deşert şi cred că îşi au fiecare scopul şi justificarea lor. În relaţiile de dragoste mă feresc însă să vorbesc de metodă. Aici predomină dragostea care e per general iraţională şi tocmai de aceea o metoda este contraindicată. Munca noastră se bazează pe valori adânc umane pe care le-a postulat Jesper Juul: echidemnitate, integritate, autenticitate şi autoresponsabilitate.

Cine este Jesper Juul şi care este relaţia ta cu el?
Jesper Juul este un psihoteraput şi terapeut familial, mediator şi autor danez care a adus un aport substanţial prin munca lui de peste 35 de ani în îmbunătăţirea relaţiilor interfamiliale şi, implicit, în educarea copiilor. E de remarcat faptul că Jesper Juul a produs un schimb de paradigme atât în relaţionarea cu copiii, cât şi în sfera profesionistă (psihoterapie, învăţământ etc.). Juul este autor a peste 20 de volume, iar cel mai popular titlu de carte, „Copilul este competent”, a revoluţionat gândirea pedagogică şi educaţională din ultimii 10 ani din Europa Occidentală.

Despre relaţia mea cu Juul pot spune că îl recunosc a-mi fi cel mai eficient dascăl pe care l-am avut până acum. Nu doar experienţa sa şi cunoştinţele sale temeinice despre relaţionarea interumană, ci implicit şi exemplul lui personal şi autenticitatea sa m-au fascinat şi m-au ajutat să mă „văd” pe mine aşa cum sunt. Asta mi-a economisit multe ore de autocunoaştere sau terapie.

Care este scopul muncii sale?
Scopul muncii sale e descoperirea potenţialului adulţilor, părinţi sau profesionişti, şi suportul consilierului în dezvoltarea acestui potenţial în loc de „corectarea” greşelilor, o tehnică des întâlnită şi puţin eficientă şi în ziua de astăzi în consiliere sau terapie.

Care este drumul pe care l-ai ales după ce te-ai format?
După formarea propriu-zisă am urmat un drum al meu propriu, l-am asistat pe Juul în şedinţe de consiliere, am continuat să cer supervizare şi o voi face atâta timp cât Juul va trai pentru că nu voi putea niciodată să încetez să învăţ lucruri noi, iar momentan, am onoarea de a face parte nu numai din Familylab Austria unde mi-am urmat formarea, dar şi din comitetul creativ şi de dezvoltare a reţelei-mamă Familylab International. Drept dovadă, am început, împreună cu mentorul meu să lucrăm împreună la un nou proiect: Familylab România.

Cum a luat naştere ideea unor workhopuri la Timişoara?
Eu îmi doream de mult să aduc munca aceasta şi în România. După ce am urmat o specializare pe competenţa relaţională pentru profesionişti cu o colegă a lui Juul, Helle Jensen, am vrut să continui în acest domeniu. Pur şi simplu, într-o zi am primit un mail de la psihologul Ligia Nedelcu care mă invita să vin la Timişoara să susţin un workshop. Am avut încrederea şi interesul acestui om minunat şi aşa s-a născut o colaborare fructuoasă şi dorinţa de a o continua şi pe viitor.

Cum a fost colaborarea cu specialiştii timişoreni?
Am fost fascinată! În primul rând de gradul de profesionism, fiecare în domeniul său. De primirea caldă şi de interesul şi deschiderea faţă de un alt fel, nou, de abordare şi munca pe care le-am adus eu. Iar ulterior, de dorinţa de a aplica, mulând fiecare pe domeniul şi tematica sa, acest mod de relaţioanare pe care noi îl numim „echidemn”, atât cu copiii, cât şi adulţii între ei.

M-a fascinat curajul de a lăsa vechi matriţe de gândire în urmă şi de a descoperi altele noi şi nu în ultimul rând, am simţit o bucurie enormă, să mă reîntorc în ţară şi să pot fi valoroasă şi oamenilor de aici.

Care este cea mai mare dorinţă a ta?
Eu cred că fiecare sistem e alcătuit din oameni şi atunci când ne dorim o schimbare trebuie să începem cu noi înşine. Lucrul acesta l-am simţit din plin acum la Timişoara, iar dorinţa mea cea mai mare este de a oferi destulă competenţă pentru autosusţinere în loc de a da soluţii la pachet aduse din „import”. Pentru asta, îmi face bine să mă confrunt din nou cu specificul nostru românesc!

Cum ai relaţionat cu părinţii din Timişoara?
M-am simţit în priză! Adică, energizată şi conectată la părinţi. Fiecare îşi adusese de acasă căte o temă referiroare la propria familie şi au fost cu toţi unici în felul lor. Am întâlnit părinţi empatici, dornici să schimbe ceva şi foarte capabili de autoreflexie. Am rămas impresionată.

Am vorbit despre o temă care în ţările occidentale e aproape „tabu“: bătaia copilului. Atunci când părinţii îşi lovesc copilul, o fac din neputinţă. De aceea menirea mea e mai degrabă să îi ajut pe părinţi să îşi descopere resursele proprii de a reintra în „putere” şi de a-şi exercita rolul de leader în familie fără a leza integritatea copilului, mai degrabă decât a căuta vinovatul sau a-i învinui pentru greşeala lor. A căuta un vinovat nu ajută nici uneia dintre părţi, dar este adesea scuza profesioniştilor atunci când nu ştiu cum să ajute mai departe.

Vei mai organiza şi alte workshopuri în Timişoara?
Da, cu siguranţă voi reveni în Timişoara cu workshopuri la cererea părinţilor.

Care sunt planurile tale de viitor referitoare la Timişoara, în particular, şi la Romania, în general?
Am multe planuri: în primul rând, susţinerea traducerii şi publicării textelor lui Juul în această primăvara la Editura Ponte pentru a le face accesibile publicului larg. Apoi, continuarea suportului pentru părinţi şi profesionişti prin workshopuri şi traininguri, atât la Timişoara, cât şi în ţară, fondarea unui ONG şi dezvoltarea Familylab România şi, în final, formarea de traineri Familylab în România. Pentru fondarea ONG-ului căutăm persoane cu knowhow-ul şi infrastructura necesară.

Particular, în Timişoara voi susţine la reînnoita invitaţie a psihologului Ligia Nedelcu, o serie de workshopuri penturu cadrele profesioniste şi o serie de workshopuri pentru părinţi. E o colaborare pe termen lung şi se doreşte a fi organică, adica mulată pe cerinţele şi temele participanţilor, decât axată pe o metodica rigidă.

Ce ai dori să le transmiţi familiilor şi profesioniştilor care lucrează cu copii din Timişoara şi din ţară?
Vreau să le transmit ceea ce îmi spun şi mie, ca lecţie de viaţă: atunci când nu poţi repara, nu încerca să strici şi mai rău. E foarte competent să ceri sfatul altuia atunci când nu ştii mai departe. În România e „ruşine”, oarecum, să recunoaştem că celălat ar fi mai competent decât mine şi preferăm competiţia în locul echipei, ne ascundem în spatele rolului de atotştiutor, mască sub care ne simţim la un moment dat goi şi trişori cu noi înşine. Odată cu lepădarea acestui rol, acestei măşti, sunt capabilă să îmi privesc cu demnitate neputinţa de a rezolva un conflict, de a merge mai departe într-o dilemă şi de a cere ajutorul. Şi asta ne dă, în mod paradoxal, puteri nebănuite: să pot recunoaşte că sunt la capătul ştiinţei şi al puterilor într-o chestiune.

A consemnat Ligia Nedelcu”.

            Cu multumiri, vavaly

4 gânduri despre „Interviu cu Raluca Jacono, trainer FamilyLab in Romania

  1. Cu mare placere draga mea, ma bucur pentru reactia ta, este ceea ce astept de la un astfel de articol, sa cunoasca cat mai multa lume despre aceste evenimente ce ne privesc pe toti.

    1. Am vrut să-i scriu pe FB, dar o las pe mîine dimineaţă, să-mi organizez puţin ideile într-un dicurs coerent. 🙂 Are vreun blog pe undeva? Dacă-i voie…

  2. Ăsta-i momentul în care mă întreb eu în ce bulă am plutit de n-am ştiut, să fi mers la întîlnire… Bine, măcar, c-am aflat acum, o vînez pe FB şi poate o prind data viitoare. Mulţumesc frumos pentru articol!

Comentariile sunt închise